Ik stop na 3 behandelingen het behandeltraject van iemand met nekklachten. Heel fijn dat het met enkele behandelingen al zoveel beter gaat. De zorgverzekeraar is dit met me eens. Op basis van een berekening van de zorgverzekeraar voldoe ik aan het gemiddelde.
Dat mijn klant na 3 weken weer terug is met nekklachten, dat maakt dan niet uit. De nekklachten kunnen immers met 3 keer behandelen weer beter zijn. Volgens de zorgverzekeraar lever ik alweer erg goed werk.
Maar de klant die ik zie, is niet zomaar iemand. Ze is alleenstaande moeder, werkt 32 uur en merkt dat het allemaal even teveel is. De klachten van haar nek zijn een uiting van de stress die ze ervaart. Het leren omgaan met stress, verbeteren van haar veerkracht en aanleren van rek technieken kost ongeveer 3-4 behandelingen. Hiermee help ik haar echt. Ze heeft veel meer regie over haar klachten, ervaart dat ze zelf de baas blijft over haar lijf. Ik zie haar, na 6 maanden terug. Niet voor de nek maar voor een verzwikte enkel tijdens het sporten.
Echter de zorgverzekeraar vind dat ik dan kwalitatief niet goed behandel. Ik behandel namelijk een nekklacht vaker dan het gemiddelde. Het zal je vast niet verbazen dat het gemiddelde jaarlijks minder wordt. Ik ken daarnaast geen enkele fysiotherapeut die snapt hoe het gemiddelde wordt berekend en ook nog eens per zorgverzekeraar anders kan zijn.
Dit is een van de addertjes onder het gras.
Daarnaast leveren we kwalitatief goede zorg op het moment dat onze zorg meetbaar effectief is. Helemaal mee eens. Je moet namelijk wel na 2-3 behandelingen echt verschil merken in klachten. Wij fysiotherapeuten kijken iedere behandeling weer kritisch naar hetgeen we bieden. Zitten we op de juiste koers van herstel, missen we niks, is dit de beste behandelcombinatie voor deze patiënt. We zijn zorgverleners, we willen mensen helpen.
Maar leefstijlinterventies zijn niet meetbaar. We weten echter wel dat leefstijl advies, ondersteuning van verandering een duidelijk verschil kan maken. Het is zelfs een van de speerpunten van onze overheid in het voorkomen van nieuwe chronische aandoeningen. Maar dit is niet meetbaar en kunnen we dus eigenlijk niet onder fysiotherapeutische behandeling laten vallen. Tenzij het een specifiek gestandaardiseerd programma is.
Dit zijn twee addertjes onder het gras, niet iedereen is hetzelfde en leefstijl is de sleutel voor de toekomst.
Sommige mensen zeggen dat we als fysiotherapeut veel verdienen. Ik denk dat dit in het verleden misschien ook wel zo is geweest. Echter betaalde ik twee weken geleden bij de kapper meer dan dat ik per behandeling uitbetaald krijg van het overgrote deel van de zorgverzekeraar. Niet fijn maar te overzien. Tot de volgende eisen lijst komt: de eis voor intervisie (die we moeten betalen), lidmaatschap van verschillende netwerken en verenigingen (die we moeten betalen) en verplichte scholingen (die we moeten betalen). Aan het einde blijft er bar weinig tot niks over. Vooral omdat we de verwarming toch graag aan hebben als mensen in hun ondergoed op de behandelbank liggen.
Dus weer een addertje.
Als praktijk hebben we al jaren de missie / visie dat we klanten graag hun eigen regie terug geven. Behandelingen gericht op herstel, maar ook op preventie, activeren van zelf herstellend vermogen. Het lijkt erop dat we dit goed doen, we zien namelijk klanten uit de gehele regio. Klanten die komen voor een second opinion, meer complexiteit hebben of elders vastlopen. Het is fijn om ook deze groep mensen iets te kunnen bieden. Jammer genoeg kost dat soms enkele behandelingen meer. Volgens de zorgverzekeraar zijn we dan wel kwalitatief minder goed…..
Wij denken daar anders over. Om deze missie toch goed vorm te kunnen geven hebben we VersGras Vitaal opgezet. Onder onze vitaliteit tak bieden we verschillende workshops en in de toekomst e-learningen en bijeenkomsten. Omdat we geloven dat het bieden van kennis, inzicht en kunde de mens terug kan zetten in zijn eigen kracht. Waardoor degene weer kan bouwen op zijn eigen herstellend vermogen.
Naar onze mening is dat pas kwalitatief goed werk leveren…..wat vind jij?